Select Page

SEO: alles wat je moet weten over zoekmachine optimalisatie

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’. Het is het proces waarbij je jouw website zowel op gebied van content als techniek verbeter. Het doel van SEO is hoger scoren in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Hogere rankings van jouw pagina’s leiden tot een grotere zichtbaarheid, meer bezoekers en op lange termijn meer omzet.

Vertrouw op de kracht van goede SEO. Tijdens de eerste maanden groeien jouw resultaten traag, maar gestaag. Wanneer jouw SEO na een tijdje helemaal op punt staat en sterk genoeg is om uit te breken, zijn de uitkomsten subliem.

We horen jou al denken “SEO vraagt veel tijd, maar als ondernemer ontbreekt die mij net”. Geen paniek, wij loodsen jou stap voor stap doorheen het prachtige proces van zoekmachine optimalisatie. We vertellen je alles over de werking van SEO, het belang ervan, welke onderdelen en methodes er bestaan en hoe jij je succes meet. Er bestaat een SEO strategie voor élke onderneming.

De werking van SEO

Gebruikers zoeken naar een bepaalde dienst of een specifiek product en gebruiken hiervoor concrete zoektermen. Matcht de inhoud van jouw pagina met de reden van die zoekopdracht (de zoekintentie)? Dan koppelt Google deze twee en verschijn jij bovenaan in de zoekresultatenpagina, ook wel de SERP (Search Engine Result Page) genoemd.

Beschouw de SERP als de hitparade onder websites. Elk bedrijf droomt ervan om een mooi plekje te veroveren in deze lijst. En niet zomaar ergens achteraan of in het midden, nee hoor, liefst in de top 10. Maar voor deze plaatsjes moet je hard werken én blijven werken. Het volstaat niet om slechts één optreden te doen, Google verplicht bedrijven om zichzelf te blijven promoten. Enkel zo beland je op die befaamde eerste pagina.

Zet in op SEO en kies voor promotie. Hanteert jouw onderneming een goede SEO strategie, dan scoort jouw website hoger in de zoekmachines en trek jij meer organisch verkeer aan. Dat is meteen ook het doel van SEO.

Als bedrijf is het dus van cruciaal belang om in te spelen op deze zoekintenties. Hieronder vertellen je meer over de verschillende soorten. Maar je moet als website ook voldoen aan de criteria van Google, denk maar aan een site die technisch op punt staat, gebruiksvriendelijk is, relevante content levert, website autoriteit heeft opgebouwd enzovoort. Maar hoe pak je dit aan?

Lees verder en ontdek alles over SEO voor jouw bedrijf en website. Hoe bouw je een site die opgewassen is tegen concurrenten, hoe trek jij de juiste bezoekers aan en hoe overtuig jij hen om over te gaan tot actie?

Bijvoorbeeld:

Je hebt samen met je partner een leuke reis gepland naar de Vlaamse Ardennen. De weersvoorspellingen zijn goed en jullie kiezen ervoor om een leuke rit met een scooter te doen.

Je gaat ten rade bij nonkel Google en typt volgende zoekopdracht: ‘scooter huren in de Vlaamse Ardennen’. De zoekmachine zoekt in zijn index (de verzameling van websites) naar een site die perfect weergeeft wat jij op dat moment zoekt. Google selecteert de beste resultaten en geeft ze weer op de eerste pagina van de SERP.

Als gebruiker krijg jij een handig overzicht van websites die scooterverhuur aanbieden in de regio waar jij naartoe trekt. Jij vind meteen de informatie die je nodig hebt.

De 3 pijlers van SEO

Het proces van SEO is gebaseerd op drie belangrijke pijlers: techniek, content en autoriteit. Enkel wanneer deze key-elementen volledig op elkaar zijn afgestemd, bereik je het beste resultaat. Lees hieronder alles over deze cruciale pijlers.

 

Techniek 

Google verkiest sites die optimaal functioneren. Lees hier hoe je ervoor zorgt dat jouw website technisch in orde is.

Content

Speel in op de zoekintentie van je gebruikers en plaats relevante content op je pagina’s. Leer hoe jij de juiste teksten schrijft.

Autoriteit

Bewijs dat jij beschikt over essentiële kennis van zaken en verhoog je geloofwaardigheid voor bezoekers én Google

1) Techniek: bouw een website die technisch volledig op punt staat

 Alles begint bij de architectuur van je website. Maar hoe ziet die er dan uit? We bepreken hieronder heel wat belangrijke aspecten die de SEO van je website rechtstreeks beïnvloeden.

Zoals een aannemer enkel bouwt op een stevig fundament, werkt je SEO strategie ook alleen als je start met een website die technisch volledig in orde is. Waarom? Bezoekers verkiezen een gebruiksvriendelijke site die snel laadt en pagina’s bevat waarop ze gemakkelijk vinden wat ze zoeken. En ook Google houdt rekening met deze rankingfactoren (de beslissende elementen waar zoekmachines zich op baseren om een pagina te ranken op de SERP). Ontdek alle aspecten van technische SEO en welke tools je gebruikt om belangrijke data te analyseren.

Website architectuur

Zoekmachine optimalisatie staat of valt met de architectuur van je website. Deze geeft weer hoe de pagina’s van je website georganiseerd en gestructureerd zijn. Een goede architectuur zorgt voor een verhoogd gebruiksgemak van je bezoekers en maakt Google wegwijs op je website.

Bouw je een website van nul? Neem een leeg blad bij de hand en teken de structuur van je pagina’s. Begin bovenaan met je homepage en noteer daaronder de verschillende subpagina’s van je website. Denk maar aan een pagina met blogberichten, een pagina met je webshop, een pagina met informatie ‘over ons’, een contactpagina enzovoort. Verdeel deze subpagina’s nog eens in aparte categorieën.

Houd rekening met de verschillende categorieën wanneer je jouw website vult met informatie. Stuur bezoekers met een interne link (een knop die een verwijzing naar de URL van een andere pagina bevat) door naar andere pagina’s en zorg er ook altijd voor dat ze gemakkelijk landen op de homepage. Google verkiest websites die veel interne links bevatten en die dus bouwen op een degelijke linkstructuur.

We nemen de website voor een opticien als voorbeeld:

Homepage website

  • Blog
  • Trends zonnebrillen
  • Hoe maak je jouw brilglazen proper?
  • Webshop
    • Brillen
      • Brillen voor dames
      • Brillen voor heren
      • Brillen voor kinderen
    • Zonnebrillen
      • Brillen voor dames
      • Brillen voor heren
    • Lenzen
      • Lenzen
      • Lenzenvloeistof
    • Over ons
    • Contact
structuur

Domeinnaam

Kies voor een duidelijke en overtuigende domeinnaam (jouw uniek websiteadres). Zorg ervoor dat gebruikers dit adres gemakkelijk kunnen onthouden. Je domeinnaam begint met HTTP(S), gevolgd door je subdomein (www of blog of andere). Daarna voeg je jouw specifieke domeinnaam in, bijvoorbeeld de naam van je bedrijf en tenslotte de extensie van je URL. Kies voor .be als je bedrijf voornamelijk actief is in België, .com voor internationale websites en bedrijven. Vermijd het gebruik van leestekens of spaties.

HTTPS

Een HTTPS verbinding, ofwel Hyper Text Transfer Protocol Secure, zorgt ervoor dat de gegevens op je website versleuteld zijn en je bezoekers dus surfen naar een beveiligde website. De “S” van Secure verkrijg je enkel na de activatie van een SSL-certifictaat. Je vraagt dit eenvoudig aan bij je provider.

Een HTTPS website straalt vertrouwen uit naar je gebruikers én naar Google. En verhoogt je ranking. Bij Google Chrome controleer je of je surft op een veilige pagina door links bovenaan de schuifbalkjes te klikken naast de URL. Daar lees je af of jouw website beveiligd is of niet.

Afbeelding van informatie over https website is beveiligd

Indexeren van pagina’s

De meeste websites bestaan uit verschillende pagina’s. Om een overzicht te bewaren, stuurt Google elke dag crawlers of spiders uit. Deze scannen alle pagina’s op je website en nemen ze op in de index van de zoekmachine, ook wel indexeren genoemd. We leggen graag een aantal begrippen uit om te onthouden:

  • Crawlen: Google maakt gebruik van crawlers/spiders om het wereldwijde web uit te spitten en op zoek te gaan naar nieuwe pagina’s of updates van bestaande websites.
  • Crawlbudget: het aantal pagina’s op je website die de crawlers indexeren.
  • Indexeren: de crawlers geven de gevonden content door aan Google. De zoekmachine neemt de website vervolgens op in zijn index. Althans, wanneer de zoekmachine tevreden is over de pagina in kwestie.
  • Ranken: Google rangschikt alle geïndexeerde pagina’s volgens een aantal ‘ranking factoren’. Daarbij houdt hij onder andere rekening met autoriteit, content en techniek.


Let op, Google rankt enkel geïndexeerde pagina’s
. Je analyseert data over deze pagina’s handig op de Google Search Console tool. Zonder overzichtelijke plattegrond verdwaalt Google op jouw website. En wanneer de zoekmachine jouw website niet vindt, of te onoverzichtelijk vindt, beland je sowieso niet bovenaan op de SERP.

Je helpt Google bij het indexeren, of net niet-indexeren, van jouw pagina’s door bepaalde tags te gebruiken. Met een noindex tag duid je bijvoorbeeld aan welke pagina Google niet mag indexeren. Zo vermijd je dat de zoekmachine pagina’s indexeert die geen invloed hebben op je SEO prestaties. Denk maar aan een bedankpagina na het plaatsen van een bestelling.

Sitemap.xml

Dit bestand geeft de volledige structuur weer van jouw website, inclusief interne links. Het fungeert als onzichtbare gids voor je bezoekers en Google. Je vermeldt er alle pagina’s in, maar ook eventuele afbeeldingen en video’s. Zo vergroot je de kans dat de zoekmachine deze media effectief vindt.

Maak het overzicht manueel of automatisch aan met een plug-in en voeg deze toe aan je website. Registreer je sitemap bij de Google Search Console en versnel het proces van indexeren.

Stel een sitemap in als:
 

  • je een grote website hebt met veel pagina’s. Een sitemap biedt een handig overzicht van alle aparte pagina’s en zorgt ervoor dat Google ze sneller crawlt.
  • jouw website niet beschikt over backlinks (een link die de bezoeker van een andere website naar jouw site stuurt).
  • jouw pagina veel afbeeldingen of video’s Google vindt het lastiger om websites met veel media te crawlen of indexeren.

Robots.txt

Een robots.txt duidt aan welke pagina’s een crawler mag indexeren en welke niet. Het is een klein tekstbestand dat je toevoegt naast je sitemap.

Kies ervoor om bepaalde pagina’s niet te indexeren, bijvoorbeeld bedankpagina’s na de bevestiging van je aankoop, of pagina’s die persoonlijke informatie bevatten. Deze hebben geen meerwaarde in de zoekresultaten.

Duplicate content

Google houdt er niet van om dezelfde informatie terug te vinden op meerdere pagina’s. Breng de zoekmachine niet in de war en zorg ervoor dat aje per pagina slechts focust op één zoekwoord (en bijhorende synoniemen). Weid je toch graag uit over iets? Gebruik dan interne links om gebruikers door te sturen naar een aparte pagina waarop je dit onderwerp uitgebreid bespreekt.

Structured data

Het gebruik van structured data, een stukje code, geeft Google inzicht in de inhoud van jouw pagina’s. Dankzij jou biedt Google makkelijk een relevant antwoord op de vraag van gebruikers. De zoekmachine weet immers exact wat je bespreekt op je website.

Ofwel voegt je developer jouw structured data toe aan de broncode van je website. Ofwel doe je dit zelf via de Google Tag Manager of met een SEO plug-in.

Vertalingen

Gaat het bereik van jouw website over de landsgrenzen heen, dan zorg je voor een correcte vertaling van je content. Let hierbij ook op volgende elementen:

 

  • Aanpassen van de domeinnaam, vertaal eventueel woorden die andere doelgroepen niet verstaan en wijzig .be naar .de, .nl of .fr.
  • Pas je robots.txt aan zodat zoekmachines uit andere landen jouw pagina’s terugvinden.
  • Optimaliseer de inhoud van je website en wijzig eventueel bepaalde stukken content. En stem ze af op de juiste doelgroep.
vrouw die bij een wereldbol staat

Headings

Google houdt van structuur, dat weet je ondertussen. Voeg een handig overzicht toe aan al jouw teksten op basis van de juiste headings:

 

  • H1: de belangrijkste titel, gebruik er slechts één per pagina en verwerk je zoekwoord erin
  • H2: titels die verschillende alinea’s categoriseren, ook hier voeg je regelmatig je zoekwoord aan toe. Google baseert zich ook op deze titels om een website te ranken.
  • H3: titels die jouw teksten van een duidelijke samenvatting voorzien. Deze titels spelen een minder grote rol bij de ranking, maar maken het lezen aangenaam.

Afbeeldingen

Google is slim, heel slim. Maar afbeeldingen bekijken zoals wij dat doen, lukt hem niet. Help de zoekmachine en optimaliseer jouw afbeeldingen.

Stel de juiste grootte in (zodat ze de laadsnelheid van je pagina niet vertragen) en gebruik een duidelijke titel. Voeg ook een concrete beschrijving in, deze vertelt wat je afbeelding weergeeft. Zo weet de zoekmachine perfect wat je toont. En vertel je slechtzienden waarover de afbeelding gaat.

SEO tip:

Ga met je muis voorbij een afbeelding op je website, dan zou de juiste omschrijving moeten verschijnen die ook Google te zien krijgt.

Laadsnelheid

Niemand houdt van lang wachten. Niet op de bus, niet aan de kassa van de supermarkt en al zeker niet aan een virtuele kassa. Controleer de snelheid van je website op Google PageSpeed Insights, een handige tool die inzicht geeft in de laadtijden van al jouw webpagina’s.

Vermijd trage websites en voorkom dat bezoekers afhaken door te letten op deze zaken:

 

  • Verklein je afbeeldingen. Grote afbeeldingen vertragen de laadsnelheid van je pagina.
  • Verwijder onnodige plug-ins wanneer ze je website vertragen.
  • Installeer een cache plug-in: deze slaat een statische versie van je pagina op, zodat die niet altijd opnieuw moet geladen worden.
  • Vermijd het gebruik van Javascript. Deze technologie vertraagt jouw website enorm, omdat het steeds bepaalde content aanpast. Bovendien begrijpt Google hier niks van. Afblijven dus.

Gebruik van black hat SEO

Black hat SEO maakt gebruik van technieken die Google interpreteert als valsspelen. Je verhoogt er misschien op korte termijn je prestaties mee. Maar de zoekmachine heeft je snel door en straft je genadeloos. Denk bijvoorbeeld aan duplicate content afkomstig van andere websites of het spammen van andere sites. Of wanneer je een witte pagina vult met zoekwoorden in een witte kleur zodat ze niet opvallen voor de gebruiker, maar wel meegenomen worden in je prestaties. Niemand houdt van bedriegers, en al zeker Google niet. Speel het eerlijk en ga voor white hat SEO, gebaseerd op de oprechte en cleane technieken.

2) Schrijf relevante content en verhoog je ranking op de SERP

Naast techniek vormt content de tweede pijler van SEO. Eenmaal je een degelijke architectuur hebt gebouwd, kan je aan de slag met de inhoud van je website. Voor je begint te schrijven, ga je op zoek naar de reden waarom een gebruiker een zoekmachine inschakelt. Gaat hij op zoek naar informatie? Of staat de aankoop van een product of dienst op de planning?

Google toont enkel websites die surfers voorzien van hét gepaste antwoord. Pas als je weet op welke zoekintentie de gebruiker zijn zoekopdracht baseert, kan je relevante content schrijven die hierbij aansluit.

We leggen je graag uit hoe je op zoek gaat naar de zoekintentie van je gebruikers. En hoe je jouw inhoud dan perfect aanpast. Ontdek op welke manieren je jouw bezoekers kan bereiken en hoe je SEO proof teksten schrijft

Inspelen op de zoekintentie van de gebruiker

De missie van Google is het ordenen van wereldwijde informatie en deze toegankelijk maken voor iedereen. De zoekmachine is dus een echte people pleaser en smult van relevante content. Sluit jouw pagina niet aan bij de zoekopdracht van je bezoekers? Dan beslist de zoekmachine resoluut om jouw website niet te tonen.

Zoekt de gebruiker in kwestie bijvoorbeed een loodgieter in de buurt van Mechelen? En focus jij als loodgieter toevallig op lokale klanten uit deze regio? Dan beantwoordt jouw aanbod perfect aan de vraag van deze gebruiker. Bingo. Google stuurt je naar voren op de zoekresultatenpagina.

Soorten zoekintenties

Hoe zorg je ervoor dat jouw content relevant is? Ga eerst op zoek naar de zoekintentie van de gebruiker. Dit is de reden waarom hij of zij een zoekopdracht uitvoert. We bekijken de verschillende zoekintenties:

  • Informatief: de gebruiker zoekt informatie op. Denk maar aan vragen zoals “wat is de hoofdstad van Brazilië?”, “hoe vervang ik een lekke band?” of “hoe groot is het Zwarte Woud?”.
  • Navigerend: de gebruiker weet perfect welke dienst of product hij zoekt, maar niet hoe hij er geraakt. Dan helpt de zoekmachine hem door de juiste URL door te geven.
  • Commercieel: de gebruiker weet dat hij iets nieuws wil aanschaffen, maar heeft nog geen specifiek product in gedachte. Hij zoekt naar verschillende producten en vergelijkt ze.
  • Transactioneel: de gebruiker staat op het punt om iets aan te kopen en gebruikt in zijn zoekterm woorden zoals “kopen” of “prijzen.

 

Nu je weet waarom een gebruiker een zoekmachine inschakelt, speel je in op deze zoekintentie. Pas de inhoud van je pagina’s aan en zorg ervoor dat je gebruiker meteen een antwoord vindt. We verduidelijken graag met een aantal voorbeelden.

Informatie zoekintentie: een gebruiker typt de volgende opdracht: “wat is SEO?”. Dan verwacht hij dat Google websites toont die het begrip SEO en de werking ervan uitleggen. Focus in je content dan op informatieve zinnen die jouw zoekwoord bevatten en aansluitend ook “SEO is…”. En verwerk eventueel belangrijke woorden zoals ‘de werking van’ en ‘stappenplan’.

Navigerende zoekintentie: hierbij weet de gebruiker wel wat hij zoekt, maar heeft hij geen idee hoe hij het best op de juiste plaats belandt. Vaak gaat het hier om websites die de bezoeker ergens toegang toe geven met behulp van een inlogsysteem. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten zoals “inloggen Vlaamse Overheid” of “Belfius Direct Banking”. Google toont de juiste website, waardoor de gebruiker snel en eenvoudig inlogt.

Commerciële zoekintentie: voor een gebruiker een nieuw product koopt, gaat hij vaak op zoek naar een vergelijking tussen verschillende prijzen en merken. Je speelt hier als bedrijf handig op in door een blog te schrijven waarin je jouw product vergelijkt met andere varianten. Of gebruik (positieve) reviews van klanten om gebruikers te overtuigen van jouw diensten en services.

Transactionele zoekintentie: jouw bedrijf verkoopt schoolartikelen en biedt een webshop aan. Verwerk dan een aantal keer ‘kopen’ in je content. Google herkent hierdoor beter dat jij producten verkoopt en toont jouw webshop aan gebruikers die de zoekopdracht ‘schoolartikelen kopen’ intypen.

Bouw een content cluster

Maak een overkoepeling van al de afzonderlijke pagina’s op je website. Dit overzicht, ook wel content cluster genoemd, groepeert je informatie en zorgt voor een logische structuur. Begin bij de pillar page (de centrale pagina van je cluster) en breid verder uit naar je subpagina’s.

Je maakt een soort map voor je bezoekers. Zo vinden zij snel en eenvoudig de juiste informatie. Maar ook Google profiteert van het gebruik van een content cluster. De zoekmachine stuurt websites naar boven die gebruik maken van zo’n handig overzicht.

Schrijven van SEO content

Nu weet je voor wie en waarom je schrijft. Tijd om je boodschap te verspreiden door SEO content te delen. Elk soort medium dat jij inzet om te vertellen over bepaalde informatie, beschouwt Google als content. Van blogs tot nieuwsbrieven en van podcasts tot video’s.

Welk soort medium voor jou ideaal is, wordt bepaald door het type informatie dat je brengt. Kies jij er als bedrijf voor om gebruikers te informeren, dan schrijf je best een informatieve blog. Leer jij je bezoekers graag bij hoe ze een bepaalde installatie vervangen? Dan biedt een video voor jou dé oplossing. Verkoopt jouw bedrijf onderdelen voor machines? Trek dan de juiste klanten aan met een webshop.

Trek de juiste gebruikers aan met een overtuigende boodschap. Baseer je op de zoekintentie van je doelgroep en bepaal vooraf de focus van je content. Bewijs dat jij kennis hebt van zaken door het schrijven van kwaliteitsvolle teksten. Verwerk je zoekwoorden en gebruik ook synoniemen. Zo geniet jij ten volle van de voordelen van SEO en verbeter je jouw prestaties op de SERP.

3) Verhoog je website autoriteit

Hoe hoger de betrouwbaarheid van jouw pagina, hoe hoger jouw score in de zoekresultaten. De autoriteit van je website is gebaseerd op volgende onderdelen:

  • Domeinautoriteit: een gloednieuwe site start met een lage domeinautoriteit. Bouw aan je website autoriteit door relevante content te delen en interne en externe links toe te voegen. Een interne link stuurt je bezoeker door naar een andere pagina op je website. Een externe link, ook wel backlink genoemd, is gebaseerd op hetzelfde principe, maar dan vanaf een andere website. Ofwel plaatsen andere bedrijven een link naar jouw pagina op hun website. Ofwel verwijs je zelf naar je eigen website op andere kanalen zoals bijvoorbeeld social media kanalen. Naarmate je meer en meer links verzamelt en toevoegt, verhoogt je geloofwaardigheid ten opzichte van concurrenten. Je bewijst immers dat je weet waarover je spreekt en dat andere sites dat bevestigen door gebruikers door te sturen.
  • Pagina-autoriteit: dit geeft de geloofwaardigheid weer van een specifieke pagina binnen jouw domein. En baseert zich op dezelfde principes als domeinautoriteit.
  • Link-autoriteit: backlinks vormen dé sleutel tot jouw website autoriteit en verhogen je geloofwaardigheid als bedrijf. Hoe meer externe websites naar jouw pagina verwijzen, hoe beter. Let wel dat backlinks altijd afkomstig zijn van veilige websites en dat de informatie van de externe pagina aansluit bij jouw content. Het geheel van al deze links noemen we de linkstructuur.

On-page SEO vs off-page SEO

Alle elementen die je zelf in de hand hebt, namelijk techniek en content, behoren tot de on-page SEO. Je past deze gemakkelijk zelf aan op je website. Denk maar aan het instellen van je metadata, je sitemap of je alt-tags bij afbeeldingen (woorden/zinnen die uitleggen wat gebruikers, of Google, zien op een afbeelding).

Off-page SEO bevat de onderdelen waar je zelf minder controle over hebt, maar die minstens even belangrijk zijn, bijvoorbeeld backlinks. Bij off-page SEO speelt autoriteit de grootste beslissende factor. Hoe meer links er verwijzen naar jouw pagina, hoe duidelijker het voor Google is dat jouw pagina ‘populair’ is en kwaliteitsvolle content bevat.

Stappenplan van SEO

Het proces van SEO doorloopt een aantal fasen. We bekijken eerst samen de opstart, daarna de optimalisatie en ten slotte het concreet opbouwen van website autoriteit.

1)      Voer een SEO scan en concurrentieanalyse uit

In deze eerste fase bekijk je in de Google Search Console de huidige gezondheidstoestand van je website. Waar bevinden de valkuilen zich en waar liggen de opportuniteiten? Op basis van deze bevindingen ontwerp je een strategie op lange termijn.

Gebruik de Ahrefs tool om jouw concurrenten in kaart te brengen. Op welke zoekwoorden leggen zij de focus en scoren zij beter dan jou? Gebruiken ze misschien keywords die jij nog niet implementeerde?

2)      Stippel een SEO strategie uit

Bepaal vooraf op welk doel je focust als onderneming. Uiteraard kies je ervoor om hoog te scoren op de SERP en je organisch verkeer te verhogen. Maar beperk je inspanningen tot één specifiek onderwerp. Start liever met een zoekwoord met een laag zoekvolume. Je behaalt hier sneller resultaat mee. Opboksen tegen zoekwoorden met een gigantisch zoekvolume is haast onhaalbaar.

Maak zoveel mogelijk content rond je gekozen onderwerp. Laat Google en je gebruikers zien dat jij een echte kenner of vakman bent binnen je expertise. Deel tips die jouw bezoekers helpen en bewijs dat jouw producten of diensten verschillen van die van de concurrent. De zoekmachine beloont je op deze manier met website autoriteit en toont je aan je relevante doelgroep.

3)      Bouw een degelijke architectuur en content cluster

Bouw je website op een architectuur om u tegen te zeggen en voorzie hem van een duidelijke content cluster. Een goede linkstrategie geeft weer in welke categorie jouw bezoekers (én Google) bepaalde informatie terugvinden. Stuur je gebruikers door naar andere pagina’s en verhoog de tijd die ze spenderen op je website.

4)      Een zoekwoordenonderzoek als basis van je SEO

Begin altijd eerst met een zoekwoorden onderzoek. Zo bepaal je als bedrijf concreet waar jouw doelgroep naar zoekt. Welke zoektermen gebruiken ze en welke synoniemen scoren ook? Een handige tool om aan de slag te gaan met zoekwoorden en bijhorende zoekvolumes is Afhrefs. We vertellen je verder op onze pagina alles over het gebruik ervan.

5)      Schrijven van SEO content

Begin pas met het schrijven van content wanneer de technische aspecten van je website volledig op punt staan. Bepaal welk medium je inzet om jouw relevante doelgroep te bereiken. Schrijf kwaliteitsvolle content en focus op de juiste zoekwoorden en synoniemen.

6)      Opbouwen van website autoriteit

Nu de SEO van je bedrijf op volle toeren draait, blikken we al vooruit naar de toekomst. Op lange termijn scoor je altijd wanneer jouw website autoriteit uitstraalt. Deze geloofwaardigheid hangt onder andere af van jouw content, de gebruikservaring van jouw bezoekers en de aan- of afwezigheid van een degelijke linkstructuur.

Het opbouwen van autoriteit verloopt niet van vandaag op morgen. Rome is ten slotte ook niet in één dag gebouwd. Alles wat energie krijgt, groeit. En dat geldt ook voor SEO. Wacht geduldig af en blijf constant sleutelen aan die geloofwaardigheid.

Blijf jouw content regelmatig updaten en controleer of er nog kansen onbenut zijn. Ga op zoek naar nieuwe zoekwoorden die eventueel ook relevant zijn voor jouw pagina en implementeer ze. Check ook geregeld of de techniek van je website nog op punt staat.

 

Soorten zoekmachine optimalisatie

Niet elk bedrijf focust op dezelfde doelgroep, hanteert dezelfde aanpak of is actief in dezelfde regio. Daarom pas je je SEO strategie aan in functie van de noden van jouw onderneming. Ontdek hieronder de verschillende soorten SEO en hoe zij stuk voor stuk helpen om jouw website te doen scoren.

E-commerce SEO

Gebruikers die op zoek gaan naar een product of dienst om te kopen, verwerken vaak woorden zoals “kopen” of “prijzen” in hun zoekopdracht. Dan speel je als webshop best in op deze commerciële zoekintentie. Trek bezoekers meteen naar de productenpagina van je website en overtuig ze om over te gaan tot een aankoop. Maar hoe pak je dit aan?

  • Again, start met een zoekwoorden onderzoek. Pas wanneer je weet hoe gebruikers hun zoekopdracht formuleren, weet je waarop jij de spotlight van jouw pagina het best zet. Belichaam het doel van jouw commerciële pagina en overtuig bezoekers al meteen vanop de homepage om naar jouw webshop te gaan. Of geef ze de mogelijkheid om contact op te nemen en vragen te stellen over jouw aanbod.
  • Bepaal welke producten voor jou het allerbelangrijkst zijn. Op welke items maak je het meeste winst? Welke artikelen wil je in de verf zetten? Highlight ze.
  • Gebruik duidelijke titels op je productpagina’s en beperk je tot één categorie per pagina.
  • Vermijd URL’s met te veel parameters (de tekens en letters die verschijnen achter het vraagteken): ze maken je URL onduidelijk en vooral niet herkenbaar genoeg voor Google.
    Bijvoorbeeld: www.broekenwebshop.be/broeken en niet www.broekenwebshop.be/broeken?fueu%fjfh.
  • Update de inhoud van je pagina regelmatig. En check welke content werkt en welke absoluut niet. Geef nieuwe teksten altijd genoeg tijd om zich te bewijzen op de SERP.
  • Kijk rond en snuffel eens op de pagina’s van je concurrenten. Hoe pakken zij het aan? Waar scoren zij mee? Zetten zij misschien in op zoekwoorden die voor jou ook interessant zijn?

 

Verkoop je producten of diensten via Shopify? Dan heeft je website ook baat bij SEO. Baseer je op de basis van ‘algemene’ SEO, maar spits je toe op de manier waarop jouw webshop is opgebouwd.

Werk met Avada SEO Suite of SEO Manager. Beide plug-ins die je Shopify SEO ondersteunen. Je stelt er onder andere de juiste structuur mee in van je webshop, optimaliseert afbeeldingen en krijgt toegang tot geavanceerde instellingen.

man bij een typmachine

SEO tip:

Schrijf en deel interessante blogs op je webshop. Maak het gebruik van jouw producten aantrekkelijk en vooral heel concreet. Heb je bijvoorbeeld een interieurzaak? Stel dan een artikel op over de nieuwste interieurtrends en -stijlen en deel dat op je pagina. Leg links op bepaalde producten en stuur je bezoekers door naar productpagina’s. Je bouwt er autoriteit mee op door jouw expertise in het vak te bewijzen.

B2B SEO

Bij dit soort SEO spreken bedrijven geen consumenten aan, maar wel andere ondernemers om met hen in zee te gaan. Het verschil ligt dus vooral in de manier waarop je als bedrijf jouw potentiële doelgroep benadert. En hoe je zoekt naar de geschikte klanten. Vergelijk B2B SEO met de ‘klassieke’ SEO: een strategie gebaseerd op de drie belangrijke pijlers, maar met de focus op een andere zoekintentie. De belangrijkste stappen bij B2B SEO:

  • Bepaal met een SEO scan de gezondheid van je bedrijf. Waar zitten de problemen, en vooral: waar liggen de opportuniteiten?
  • Start met een zoekwoorden onderzoek. Het zoekvolume van zoekwoorden voor B2B ligt over het algemeen veel lager. Maar een zoekwoord dat de juiste doelgroep aanspreekt, levert altijd resultaat.
  • Focus op de lange termijn. Misschien blijven de resultaten in het begin even uit door het kleine zoekvolume van jouw zoekwoorden. Maar blijf volhouden. Vanaf 6 maanden begin je waarschijnlijk verandering te voelen en spreek je de juiste bedrijven aan.
  • Voorzie een degelijke website architectuur waarbij alle technische aspecten op punt staan.
  • Schrijf relevante content en bouw een content cluster.
  • Implementeer de juiste interne links en backlinks.

 

B2B SEO rendeert vooral op lange termijn. Verkies je als bedrijf eerder verhoogde prestaties op korte termijn? Dan bieden social media een mogelijke oplossing voor jou. Ze helpen jouw zichtbaarheid te vergroten en vertonen vrij snel resultaat. Of zet in op SEA. Hierbij betaal je de zoekmachine ervoor om bovenaan de SERP te schitteren om klanten aan te trekken. Ze leveren snel resultaat, maar vragen tijdelijk een serieuze investering. Nadeel van SEA is dat wanneer je stopt met betalen, je resultaten ook meteen verdwijnen.

Lokale SEO

Bedrijven waarvan de doelgroep vooral bestaat uit klanten uit de nabije omgeving, hebben het meeste baat bij lokale SEO. Dit soort zoekmachine optimalisatie ondersteunt hen door in te spelen op de locatie van het bedrijf. En te focussen op de online vindbaarheid in de buurt van de onderneming. Vaak bevat de zoekopdracht bij lokale SEO dan ook een exacte locatie of de woorden “in de buurt”.

We verduidelijken deze aanpak met een voorbeeld: jij hebt een eenmanszaak en specialiseert je in bepaalde schildertechnieken. Je werkt niet met personeel en doet alle klusjes zelf. Klanten die ver weg wonen en waar je meer dan 2 uur voor onderweg bent, behoren voor jou niet tot de ideale doelgroep. Je verliest niet graag kostbare tijd aan een verplaatsing en besteedt deze uren liever aan jouw specialisatie. Lokale SEO biedt de oplossing: speel gretig in op de locatie waar jij je werken uitvoert en vermeld deze meermaals op jouw pagina. Google zal dit (h)erkennen en jouw website naar boven sturen wanneer klanten uit jouw regio op zoek gaan naar een gespecialiseerde schilder uit de buurt.

SEO tip:

Stel je Google Bedrijfsprofiel in om de zoekmachine en je bezoekers de juiste gegevens te bezorgen over jouw onderneming. Gebruikers vinden hierdoor sneller de weg naar je bedrijfswebsite. Of vragen eenvoudig een routebeschrijving aan.

Vergeet niet om je informatie regelmatig aan te passen, zeker wanneer je werkt volgens bepaalde openingsuren.

persoon die bij een map staat waarop een punt is aangeduid

SEO voor kleine bedrijven

Size matters, dat hoor je vaak. Maar bij SEO telt de grootte van je onderneming niet. Zelfs kleine bedrijven hebben baat bij goede SEO. Het verhoogt jouw online zichtbaarheid en trekt meer klanten aan. En het onderscheidt je van concurrenten in jouw branche.

Ook voor kleinere ondernemingen is een degelijke website architectuur cruciaal. Hanteer de juiste SEO technieken, schrijf en deel relevante content en maak gebruik van interne links en backlinks.

Voor kleinschalige bedrijven die het liefst klanten uit hun eigen omgeving aantrekken, is lokale SEO de oplossing. Kleine ondernemingen die hun klanten in heel België vinden, stellen best een algemene en traditionele SEO strategie op. Ook hier start alles met een onderbouwd zoekwoorden onderzoek.

 

SEO voor start-ups

Een startende onderneming beschikt nog niet over een website autoriteit die al jaren meegroeit. Je start letterlijk van nul. Ook voor deze ondernemingen is SEO enorm belangrijk en een echte game-changer. Startups beginnen best zo vroeg mogelijk met het opstarten van een SEO strategie. Enkel zo plukken ze op lange termijn de vruchten van hun zoekmachine optimalisatie.

SEO voor startende bedrijven zorgt ervoor dat veel nieuwe klanten hun pagina bereiken. Zo stellen ze gemakkelijk hun bedrijf voor en bereiken ze potentiële klanten. Maar niet elke start-up heeft baat bij SEO. Wil je als bedrijf onmiddellijk resultaat zien en nieuwe klanten binnenhalen? Dan kies je best eerst voor SEA (Search Engine Ads).

vrouw met een wereldbol

Internationale SEO

Is jouw bedrijf niet enkel in België actief, maar ook voorbij de landsgrenzen? Dan pak je jouw SEO best iets anders aan:

 

  • Een ander land betekent vaak ook een andere taal. Zorg ervoor dat jouw content aangepast is aan de gebruikers en taal van het land. En vergeet zeker niet om valuta aan te passen als dat nodig is.
  • Verander jouw domein in een internationale domeinnaam.
  • Om autoriteit op te bouwen in het buitenland, heb je backlinks nodig van niet-Belgische websites.

SEO voor blogs

Blogs vormen een schitterende aanvulling op jouw volledige SEO. Ze ondersteunen de kracht van zoekmachine optimalisatie door relevante content te bieden aan de juiste doelgroep. Blogs verhogen de geloofwaardigheid van jouw website en bewijzen jouw expertise. Ze houden jouw website bovendien up-to-date.

Starten met een blog? Houd dan rekening met volgende SEO toepassingen:

 

  • Bepaal vooraf altijd het doel van je blog. Wat wil je bereiken en welke stappen zijn hiervoor nodig?
  • Schrijf relevante content en update continu.
  • Gebruik overtuigende metadata (de titel en omschrijving van je pagina) en val op tussen alle resultaten op de SERP.
  • Creëer een duidelijke content cluster en link naar andere pagina’s op jouw website.
  • Vermeld jouw blogs zeker in je sitemap. Zo vindt Google ze snel en handig terug.
  • Verwerk voldoende zoekwoorden in je inhoud en trek zo de juiste bezoekers aan.
  • Verhoog je conversieratio (de verhouding tussen het aantal mensen dat jouw pagina ziet en effectief doorklikt) door te linken naar jouw webshop.

SEO voor recruiting

Heeft jouw bedrijf een aantal openstaande vacatures en slaag je er niet in de juiste kandidaat te vinden? Recruitment SEO to the rescue. Speel in op de zoekintentie van iemand die een nieuwe job zoekt. Vraag en antwoord, simpel.

Probeer in te zetten op zoekopdrachten met een lager zoekvolume, maar met specifieke zoekwoorden. Zo bereik je iemand die concreet op zoek gaat naar een bepaalde job, in plaats van iemand die absoluut geen idee heeft waar of voor wie hij wil werken.

SEO tip:

Plaats jouw vacature op Google Jobs, een onderdeel van de zoekmachine dat enkel focust op vacatures.

Video SEO

In ons digitale tijdperk spelen video’s een belangrijke rol. Ze overtuigen kijkers om te blijven plakken en geven een boodschap op een amusante manier weer. Ook video’s verschijnen tussen de zoekresultaten op Google. Door in te zetten op videoboodschappen vergroot je dus jouw online zichtbaarheid. Verdeel je video’s ook op verschillende kanalen en verhoog zo je website autoriteit.

Houd rekening met volgende belangrijke elementen:

 

  • Vermeld in jouw content voldoende zoekwoorden om relevante kijkers aan te trekken.
  • Stel de juiste titel en metabeschrijving Zo weet Google meteen waar jouw video over gaat. En bezorgt de zoekmachine ze aan de juiste doelgroep.
  • Voeg video’s toe aan je sitemap, zodat Google ze ook terugvindt op jouw website.
  • Overtuig potentiële kijkers met een aantrekkelijke thumbnail (de afbeelding die een gebruiker ziet en in één oogopslag weergeeft waarover de video gaat).

    Voice SEO

    Stemgestuurde zoekmachine optimalisatie, ofwel voice SEO, doet beroep op digitale assistenten om een zoekopdracht uit te voeren. De meeste smartphones, maar ook speakers of andere apparaten beschikken over de technologie van spraakherkenning. Een gebruiker geeft een commando aan zijn toestel, waarop deze hem een antwoord biedt. Denk maar aan vragen zoals “Hey Google, hoeveel graden word het vandaag?”, maar ook “Hey Siri, waar vind ik een hamburgerrestaurant hier in de buurt?”.

    Het grote verschil tussen voice SEO en traditionele SEO zit in de manier waarop de gebruiker zijn zoekopdracht uitvoert. Bij text search typt hij zijn zoekopdracht in, meestal beperkt tot 2-3 woorden. Bij voice search voert hij zijn zoekopdracht mondeling uit, meestal door een volledige zin uit te spreken.

    voice seo

    Vooral bij lokale SEO speelt voice SEO een belangrijke rol. Gebruikers die onderweg zijn, typen hun zoekopdracht niet in, maar maken gebruik van handsfree tools. Meestal gaan ze op zoek naar een bepaald restaurant (of winkel, of dienst) in de buurt en krijgen ze van Google de ‘beste’ resultaten te horen op basis van relevantie en afstand.

    Sniper SEO

    Bij sniper SEO leg je de aandacht niet op heel brede termen, maar focus je als bedrijf op hyper-specifieke zoekwoorden. Je bereikt zo gebruikers die perfect weten wat ze willen en dit ook laten zien in hun zoekopdracht. De zoektermen bij sniper SEO bestaan vaak uit meer dan drie woorden en bevatten onder andere heel concrete woorden zoals “handgemaakt” of “van eigen teelt”.

    Bij specifieke zoekwoorden reken je op een lager zoekvolume, maar je profiteert wel van een veel kleinere concurrentie. Gigantische webshops zetten in op zoekwoorden met enorme zoekvolumes zoals “broeken”. Maar verkoop jij als kleine zelfstandige naaister unieke broeken? Dan heb je meer baat bij deze zoekopdracht: “handgemaakte broek van duurzame stof”. Je bereikt er enkel klanten mee die heel bewust op zoek gaan naar dit soort broeken. Maar wanneer zij jouw pagina dan ontdekken, klikken ze (in vergelijking met een heel brede doelgroep) veel gemakkelijker op jouw website. En gaan ze meestal sneller over tot een aankoop. 

    Deze tools schieten jou en je SEO te hulp

    Gelukkig bestaan er heel wat tools die het jou gemakkelijk maken. Ze geven inzicht in belangrijke data, maken het eenvoudig om analyses uit te voeren en zorgen ervoor dat jij jouw pagina’s up-to-date houdt en beter scoort op de SERP. Leer hieronder onze favoriete tools kennen.

    Google Search Console

    Google helpt zijn gebruikers op weg en biedt een handige en kosteloze tool aan die inzicht geeft in essentiële data, recht uit de kern van de zoekmachine zelf. Je analyseert er je real-time prestaties mee. Pas, op basis van deze bevindingen, je strategie aan en stel jouw richting bij voor je ergens tegenaan knalt. Figuurlijk dan.

    Deze gegevens haal je onder andere uit de Google Search Console:

     

    • Welke zoekwoorden scoren goed op jouw website?
    • Welke pagina’s klikken jouw bezoekers het meest aan?
    • Welke pagina’s zijn geïndexeerd? Welke niet?
    • Wat is de reden waarom Google deze niet indexeert?
    Afbeelding van Google Search Console prestaties van gedurende 3 maanden

    Ahrefs

    Met Ahrefs analyseer je, tegen betaling, het verkeer van je eigen website en die van concurrenten. Start met het invoeren van de URL die je wilt analyseren en klik daarna verder.

     

    • In het onderdeel ‘site explorer’ vind je informatie over het organisch verkeer van je website. Je ziet er ook het effect van backlinks.
    • Onder ‘keywords explorer’ vind je de inschatting van Ahrefs hoe moeilijk het wordt om hoog te scoren voor een bepaald zoekwoord. Deze explorer vormt een belangrijk onderdeel voor het opstellen van content. Analyseer vooraf alle gegevens op deze pagina. Ga grondig na waar jouw gebruikers naar op zoek gaan en baseer je hierop om teksten te schrijven. Vermeld deze zoekwoorden of vragen in zinnen of titels.
    • Bekijk hoe je pagina’s het doen op de SERP met de Rank Tracker.
    • Gebruik de content explorer om pagina’s op te zoeken die hetzelfde onderwerp als jij bespreken.
    • Of voer een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uit met de Ahrefs Keyword Explorer.
    grafiek Ahrefs websiteverkeer

    Semrush

    Net zoals Ahrefs is Semrush een (grotendeels betalende) analysetool en bezorgt het softwareprogramma jou informatie over backlinks, zoekwoorden en content. En dat alles in vergelijking met de prestaties van jouw concurrenten. Vanuit het dashboard geef jij een bepaald zoekwoord of domein in en bepaal jij welke informatie je te zien krijgt.

    SE Ranking

    Vooral op zoek naar analyses die gebaseerd zijn op zoekwoorden? Dan kies je best voor SE Ranking, een betalende tool die jou als SEO specialist in wording veel informatie bezorgt, maar zich vooral toespitst op zoekwoorden. Je vindt er onder andere ook jouw positie op de SERP en hoe je aan de slag gaat met aanpassingen en verbeteringen.

    Screaming Frog

    Een analyseprogramma nodig dat jouw website scant op fouten? Screaming Frog biedt dé oplossing. Gebruik de tool om inzicht te krijgen in alles wat jouw website verbetert op technisch vlak. Een handige SEO tool, nietwaar? Check hier welke gegevens je ophaalt:

    • Duplicate content
    • Broken links (wanneer je een gebruiker naar een bepaalde pagina stuurt, maar deze niet meer bestaat)
    • Analyses van metatitels en -beschrijvingen
    • Overzicht van jouw website architectuur
    • txt en tags
    • Sitemaps

    Pagespeed Insights

    De laadsnelheid van jouw website is bepalend voor jouw prestaties op de SERP. Hoe sneller een pagina laadt, hoe beter. De PageSpeed Insights tool geeft jou een handig overzicht van deze cruciale informatie.

    Investeer vandaag nog in SEO

    Droom je als bedrijf van een grote online zichtbaarheid? Trek je graag zoveel mogelijk klanten aan, maar weet je niet hoe je dat aanpakt? En vooral, hoe je dit volhoudt op lange termijn? Zoek niet verder en begin vandaag nog met SEO.

    Start met een zoekwoorden onderzoek en baseer je vervolgens op de drie pijlers van SEO – tehcniek, content en autoriteit. Optimaliseer jouw website om meer organisch verkeer aan te trekken. Zorg ervoor dat gebruikers jouw pagina niet alleen gemakkelijk vinden, maar er ook graag rondsurfen. Inspireer ze om over te gaan tot actie en zet hun bezoek om in een concrete conversie. Laat je begeleiden door de verschillende tools en programma’s die speciaal ontwikkeld zijn voor SEO experten zoals jij. En analyseer en update jouw content regelmatig.

    SEO is een proces van lange adem. Je ziet niet onmiddellijk resultaat. Maar de aanhouder wint, ook in het geval van zoekmachine optimalisatie.

    Net daarom zit je met SEO altijd goed op lange termijn. Wanneer zijn werking eenmaal op punt staat, profiteer je met gemak van alle voordelen.